‘Zonnepanelen zijn cool en milieuvriendelijk’

De helft van de kinderen tussen de 8 en 12 jaar ziet het wel zitten als hun ouders zonnepanelen op het dak zouden plaatsen. 76 procent van de meisjes vindt zonnepanelen goed voor het milieu, tegen 65 procent van de jongens.

Jongens willen graag zonnepanelen op het dak omdat ze cool zijn (18%). Slechts 9% van de meisjes vindt dat ook. Dat blijkt uit cijfers van de nieuwste Eneco Energie Monitor, die gehouden werd onder 810 kinderen tussen de 8 en 12 jaar.

Inleveren zakgeld
Duurzame energie is op dit moment nog duurder dan het opwekken van grijze energie. Daarom vroeg Eneco met een eigen alternatief te komen. Kinderen geven aan een deel van hun eigen zakgeld in te willen leveren, als daarmee meer duurzame energie kan worden opgewekt.

53 procent van de jongens ziet dat echter niet zitten, tegenover 44 procent van de meisjes. 26 procent van de ondervraagden ziet het inleveren van zakgeld wel zitten. Eén kind per klas wil het eigen zakgeld wel inleveren de plaatsing en ontwikkeling van windmolens en zonnepanelen.

Minder energie verbruiken
In het onderzoek geven de kinderen ook aan dat zij zelf al eens geprobeerd hebben minder energie te verbruiken. Vier op de tien kinderen heeft dat wel eens geprobeerd door korter te douchen, het licht uit te doen of stekkers uit het stopcontact te halen. Gemiddeld douchen kinderen 5 tot 10 minuten. Een op de twintig kinderen doucht overigens een half uur.

Eneco vroeg de klassen ook of zij wel eens van hun ouders te horen hebben gekregen dat zij minder vaak moeten douchen. 80 procent van de kinderen krijgt dat vaak te horen, de helft van de ondervraagden krijgt het soms te horen. Doordat kinderen relatief kort douchen, brengen zij meer tijd door op de computer, laptop, tablet of mobiele telefoon. Bijna 60 procent van de kinderen spendeert er tenminste 1 of 2 uur per dag aan.

Onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd door Ipsos, in opdracht van Eneco Groep. Het onderzoek werd gehouden onder kinderen tussen de 8 en 12 jaar oud. De resultaten zijn daarna op volgorde gezet van leeftijd en geslacht, zodat het onderzoek een betere afspiegeling van de gedachtegang van kinderen geeft. Het onderzoek is onderdeel van de Eneco Energie Monitor. Daarin vraagt de energieleverancier regelmatig de mening van consumenten en het bedrijfsleven.