Sportclubs krijgen duizenden euro’s om energie te besparen

Negen sportclubs krijgen tot 10.000 euro om energie te besparen. Een lagere energierekening zorgt ervoor dat er meer geld overblijft om te sporten. Dat beredeneert energiebedrijf Nuon.

Hoge onkosten

De meeste clubs hebben te maken met dalende inkomsten en hoge onkosten. Een groot deel van het geld gaat op aan de energierekening. Bijna 40 procent van de sporters merkt dat daardoor de kantineprijzen en contributies stijgen, analyseert Nuon.

Volgens de energieaanbieders zouden sportclubs veel kunnen besparen: “Neem bijvoorbeeld de CV-ketel. Dat is de grootste gasverbruiker. Veel clubs kunnen winst boeken door hun verwarmingsinstallatie beter af te stellen”, legt energieadviseur Rob van der Plas van het energiebedrijf uit. Een gemiddelde club kan op die manier tot 15 procent besparen op het gasverbruik. Als alle clubs in Nederland zouden besparen, zou dat tien tot vijftien miljoen euro per jaar opleveren.

Club Competitie
Om sportclubs aan te sporen energie te besparen, schreef de energieaanbieder ‘de Nuon Club Competitie’ uit. Nuon organiseerde de wedstrijd voor de tweede keer. Vijftig clubs bereikten de finale. Vandaag werden negen winnaars gekozen.

De negen winnaars krijgen tot 10.000 euro om te investeren in energie en duurzaamheid. De winnaars  zijn:

- ASR Gyas in Groningen
- Atletiekvereniging De Liemers in Zevenaar
- DSV’61 in Doornspijk
- Nippon Do in Amsterdam
- Rugbyclub Haarlem in Haarlem
- VV Den Ham in Den Ham
- VV Harkemase Boys in Harkema
- VV Hollandscheveld in Hollandscheveld
- Zaanse Hockeyclub de Kraaien in Wijdewormer

Gratis advies
Op 30 mei krijgen de winnaars bezoek van Nuon. Dan wordt het prijzengeld officieel overhandigd. Alle finalisten krijgen gratis advies. De sportclubs kunnen dan, samen met de energieaanbieder, hun energiehuishouding onder de loep nemen.

De Nuon Club Competitie begon op 5 maart 2015. De jury bestond uit onder anderen Anouk Hoogendijk, Richard Witschge en Toine van Peperstraten. De clubs werden beoordeeld op basis van creativiteit, inzet en inhoud van de inzending.