Rechter verwerpt miljoenenboete Nuon

De hoogste bestuursrechter in Nederland, het College van Beroep voor het bedrijfsleven, verwerpt de miljoenenboetes die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aan Liander en Nuon hebben opgelegd.

De bedrijven zouden gegevens van klanten onvoldoende hebben afgeschermd. Het college is het daar niet mee eens, en scheldt de boetes kwijt.

Boetes
De boetes liepen tot in de miljoenen. Netbeheerder Liander en het Nuon Customer Care Center kregen in 2012 een boete opgelegd van 3,32 miljoen euro en 208.000 euro. De waakhond stelde dat de bedrijven hun klantgegevens onvoldoende hadden afgeschermd. Daardoor konden verkoopmedewerkers van Nuon de gegevens eventueel misbruiken voor marketingdoeleinden.

In de wet is vastgelegd dat Liander een verplichting is aangegaan om de gegevens geheim te houden. Toen bleek dat dat volgens de ACM onvoldoende het geval was, legde de waakhond een boete op.

Verworpen
Het College van Beroep ging niet mee in de boetes van de ACM. De reden daarvoor is het College vindt dat de boetes pas geldig zijn als Liander ook echt gegevens met Nuon heeft gedeeld. De ACM kon onvoldoende hard maken dat dit echt gebeurd is, omdat de instantie er geen onderzoek naar gedaan heeft. Daardoor kon de klantenservice dus niet worden beschuldigd van medeplichtigheid. Liander zag de boete ook als sneeuw voor de zon verdwijnen, omdat de ACM geen bewijs had. De Autoriteit kan niet tegen de uitspraak van het College in beroep.

Nuon is blij met het besluit, zo meldt het energiebedrijf in een persverklaring. Het energiebedrijf benadrukt nog eens dat medewerkers van Nuon geen klantgegevens hebben ingezien of gebruikt.

Opsplitsing
De Nuon-groep werd in 2009 opgesplitst in netwerkbedrijf Alliander, dat het moederbedrijf is van Liander, en productie onder Nuon Energy. Tijdens het proces werd overeengekomen dat Nuon een aantal administratieve taken voor Liander zou blijven doen. Nuon benadrukt dat de gegevens strikt gescheiden zijn gehouden.