Oxxio start nieuwe campagne

Energieaanbieder Oxxio start een nieuwe campagne met de naam ‘Appic’. In deze campagne speelt de vernieuwde app van het energiebedrijf een centrale rol. Doel is de Nederlandse consument bewust te maken van haar energieverbruik.

Energieverbruik verlagen met een app
Oxxio stelt dat haar app helpt om het energieverbruik omlaag te brengen. De applicatie laat klanten en niet-klanten het energieverbruik monitoren. Het bedrijf zet de campagne in op de televisie, radio, via het internet en in kranten. Belangrijk onderdeel van de campagne zijn de ‘Appic’-commercials.

De energieaanbieder is niet het enige bedrijf dat klanten een verbruiksmanager aanbiedt. Bij Essent kunnen consumenten gebruikmaken van Nest en de E-thermostaat, bij NLE staat Anna klaar, bij Eneco hangt Toon aan de muur en klanten van EON kunnen de EnergieAssistent inschakelen.

Niet populair
Manager Brand Development & PR bij Oxxio Hendrik Greven realiseert zich dat energiebesparing geen populair onderwerp is: “We beseffen ons heel goed dat energie en energieverbruik niet de populairste onderwerpen zijn bij consumenten. De markt is ondoorzichtig. Energiekosten behoren tot de hoogste uitgaven binnen een huishouden.”

Met de apps van de energieaanbieders hopen de bedrijven de consument meer inzicht te kunnen bieden. Op die manier zouden Nederlandse huishoudens hun energieverbruik kunnen terugdringen: “Met de app kunnen alle app-gebruikers, klanten en niet-klanten hun rekening verlagen.”

HomeKit
Het energiebedrijf kondigde eerder al aan dat de vernieuwde app werkt met Apples HomeKit. Daardoor kunnen ook klanten van andere energiebedrijven de applicatie gebruiken. Oxxio legde eerder al aan de website iPhoned uit hoe dat precies werkt: “Als wij zien dat een koelkast bij een klant veel meer energie verbruikt dan koelkasten bij andere klanten, kunnen we de klant hier op wijzen.”

De laatste jaren willen steeds meer energieaanbieders zich minder profileren als energieleverancier en meer als ‘energiecoach’. Deze moet de Nederlandse consument bewustmaken van het energieverbruik. Die trend is ingezet met de kost van slimme meters.