Netwerkbeheerder Delta krijgt last onder dwangsom

Netwerkbeheerder Delta moet binnen een halfjaar haar naam en beeldmerk veranderen. Nu heeft de netbeheerder nog dezelfde naam en hetzelfde logo als het moederbedrijf, maar dat mag niet meer. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

2 miljoen

Als de Zeeuwse netbeheerder niet binnen een half jaar gehoor geeft aan het verzoek van de ACM, krijgt Delta een dwangsom opgelegd van 100.000 euro per week. Daar zit een maximum op van 2 miljoen euro.

Het netwerkbedrijf heeft sinds 1 januari 2014 hetzelfde logo voor alle bedrijfsonderdelen. Delta heeft ook een elektriciteitsbedrijf, dat commerciële activiteiten heeft. Volgens de ACM is dat niet toegestaan. Consumenten zouden nu niet goed weten met wie ze een contract hebben: het energiebedrijf Delta of het netwerkbedrijf Delta.

Klachten
De Autoriteit Consument & Markt heeft klachten binnengekregen over de netbeheerder. Volgens directeur Energie Remko Bos is de naam en het logo nu verwarrend: “Consumenten moeten een duidelijk onderscheid kunnen maken tussen de netbeheerder, die de wettelijke taken uitvoert, zoals transport van elektriciteit en gas, en de bedrijfsonderdelen die commerciële activiteiten voor hun rekening nemen.”

Bos wijst erop dat Delta nu kan profiteren van haar naamsbekendheid. Die naamsbekendheid is verworven met de wettelijke taak van de netbeheerder. Het elektriciteitsbedrijf heeft daardoor ook al een bekendheid. Concurrenten zonder netbeheerder hebben namelijk geen voorsprong en dat is niet eerlijk, stelt de ACM.

Onverwachte naamswijziging
Afgelopen donderdag wijzigde Delta onverwachts haar naam. Dat is echter niet genoeg voor de toezichthouder. Die wil dat Delta ook haar beeldmerk aanpast. De Autoriteit wil er zeker van zijn dat over zes maanden de wijziging van naam en logo zijn doorgevoerd. De last onder dwangsom moet er voor zorgen dat die wijzigingen er ook daadwerkelijk komen.