Essent wil meedenken om energie te besparen

Energieleverancier Essent gaat flexibeler om met de afzet aan stroom. De energieproducent maakt meer ruimte voor zonnepanelen op het dak, waterkrachtcentrales en windmolens. Steeds meer consumenten wekken hun eigen energie op, waardoor de energiebedrijven hun afzet zien dalen. Toch wil Essent meedenken om nog meer energie te besparen. Dat zei het hoofd marketing van de energieleverancier in een programma van Omroep Brabant.

Energiebesparende oplossingen
Volgens Dorkas Koenen, hoofd marketing van Essent, zijn het nieuwe klanten die steeds vaker om interessante diensten vragen. Dat zou bijvoorbeeld gaan om ondersteuning bij het maken van energiebesparende oplossingen.

Dat klinkt tegenstrijdig. Immers: als de energieleverancier minder energie afzet, ziet het bedrijf de winst dalen. Maar Koenen zegt dat energiebedrijven steeds vaker die kant op gaan. Zo hebben energiebedrijven steeds minder vaak als doel om zoveel mogelijk energie te verkopen. Inmiddels staat de kwaliteit voorop, in plaats van de kwantiteit. Zo zegt het hoofd marketing dat het veel belangrijker is dat een klant langer gebonden is aan een energieleverancier, dan dat er kortstondig veel energie wordt verkocht.

De gedachte daarachter is dat als het energieverbruik daalt, mensen steeds langer klant blijven bij Essent.

Innovatie
Energiebedrijven moeten meer innoveren, want de concurrentie in de energiemarkt is enorm. Veel energieproducenten zijn bezig mee te denken over de ontwikkelingen van nieuwe technologieën. Koenen wijst op de ontwikkeling van bijvoorbeeld de Nest, een zelfdenkende thermostaat.

Maar het kan nog een stap verder. Steeds vaker kiezen consumenten voor een smart homeset. Met  een dergelijke set kan de gebruiker de hele energievoorziening van een huis op afstand besturen. Dat gaat niet alleen om de thermostaat, maar ook om bijvoorbeeld lichtknoppen. Essent zegt graag te zien dat klanten hun eigen energie gaan beheren en controleren. Dat is goed voor het milieu, zo zegt het hoofd marketing in het Omroep Brabant-programma Booming Brabant.