'Energieleveranciers geven consument sigaar uit eigen doos'

Energiebedrijven geven consumenten een sigaar uit eigen doos door ze welkomstbonussen of een cadeau te geven. Dat stelt voorzitter Dirk-Jan Wolfert van de Vereniging de Vastelastenbond. Consumenten betalen volgens hem het cadeau via de energietarieven dubbel en dwars terug.

‘Schokkend’

De Vastelastenbond deed onderzoek naar de acties van energieleveranciers. Volgens de bond zijn de resultaten schokkend. Bij een actie van een energiemaatschappij kregen consumenten een iPad Air cadeau. Zij zouden via een bepaald energiecontract 2 keer zoveel betalen als voor een iPad Air in de winkel.

Hetzelfde geldt voor een energiecontract waarbij een gratis slimme thermostaat geleverd wordt. Uiteindelijk betaalden klanten van dat energiebedrijf ruim 800 euro extra voor de slimme thermostaat.

Bijkomende kosten
Dat consumenten zoveel bijbetalen komt niet door de kale energietarieven, maar via bijkomende kosten. Zo betaalt de klant van het energiebedrijf extra voor abonnementskosten, vastrechtkosten en hogere tarieven per kilowattuur stroom en gas.

Voor het gebruik van een slimme thermostaat moet de consument vaak ook nog een bepaald bedrag per maand kosten. Het is een doorn in het oog voor De Vastelastenbond: “We zien deze acties steeds vaker. Het is voor leveranciers een lucratieve manier om geld te verdienen en klanten te werven.”

Geldproblemen
Volgens Dirk-Jan Wolfert komen veel klanten in de financiële problemen door dit soort acties: “Vooral consumenten die niet genoeg geld hebben om een iPad of iPhone in één keer aan te schaffen zijn hiervan de dupe. Dat vind ik schrijnend.”

Wolfert wijst erop dat contracten met cadeaus veel hogere energietarieven kennen: “Zo komen klanten vaak onnodig in nog grotere geldproblemen.”

‘Misleidende communicatie’
De Vastelastenbond bestempelt de acties als ‘misleidende communicatie’: “Consumenten hebben niet in de gaten dat ze de euro’s die energieleveranciers uitgeven aan reclame en promotie, zelf moeten betalen.” Wolfert noemt het dan ook een ‘sigaar uit eigen doos’.

“Onze onderzoeken naar acties van energieleveranciers zijn niet om te preken voor eigen parochie. We streven er naar eerlijke voorlichting over energiecontracten te geven. Daar heeft de consument recht op. Ik ben er van overtuigd dat uiteindelijk niemand voor een sigaar uit eigen doos wil betalen”, besluit de voorzitter van de bond.