'Consument meer bereid tot investering duurzame energie'

De Nederlandse consument is steeds meer bereid tot investeren in duurzame energie. Dat komt onder anderen door de lage rente op spaargeld en de fiscale stimulering van bijvoorbeeld zonnepanelen. Dat meldt United Consumers.

Energieverbruik stijgt niet meer

Doordat er steeds meer wordt ingezet op verduurzaming, stijgt ook het energieverbruik niet meer bij huishoudens en bedrijven. De belangrijkste reden om minder te verbruiken, is om op energiekosten te besparen. Daarnaast voelen steeds meer consumenten en bedrijven de drang om in actie te komen tegen klimaatveranderingen.

Zonnepanelen zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Een goede verandering, volgens United Consumers. Doordat consumenten zelf gaan opwekken, zijn ze minder afhankelijk van energieleveranciers. Dat gaat consequenties hebben voor producenten en netbeheerders; de infrastructuur moet bijvoorbeeld veranderd worden.

Nog geen grote doorbraak
Toch is het nog niet zo ver dat we kunnen spreken van een grote doorbraak. Nederland verduurzaamt wel, maar we wekken nog niet massaal thuis duurzame energie op. Daarom zijn energieleveranciers nog altijd de nummer één als het op levering van stroom aankomt. Vandaag de dag is de Nederlandse energiemarkt verspreid, met een aantal grote energieleveranciers voorop.

Wel blijkt dat ongeveer 64 procent van de consumenten groene stroom heeft. Jaarlijks verbruiken we gemiddeld 3340 kilowattuur aan stroom per huishouden per jaar. Het gasverbruik ligt op gemiddeld 1440 kubieke meter per huishouden per jaar.

Nog nooit overgestapt
Ongeveer 45 procent van de Nederlanders is nog nooit overgestapt. 32 procent stapte wel over. De rest heeft zich alleen georiënteerd, of is intern overgestapt naar een ander energiepakket. De meeste mensen stappen niet over omdat ze nu weten wat ze kunnen verwachten bij de huidige aanbieder. Bij een andere aanbieder hebben ze dat gevoel niet. Daarnaast ervaren veel consumenten overstappen als ‘een gedoe dat veel tijd kost’

Wie wel overstapt, doet dat voornamelijk voor de prijs, een persoonlijk aanbod, of omdat hij of zij niet tevreden was over de vorige leverancier.