ACM straft misleidende energieaanbieders

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft drie energiebedrijven berispt, omdat de informatie voor consumenten op hun website niet volledig was. De toezichthouder dwingt nu twee van de drie bedrijven de informatie aan te passen.

Last onder dwangsom
De energiebedrijven die een berisping van de ACM hebben gekregen, zijn Gewoon Energie en Energieflex. Wat het derde bedrijf is, maakt de waakhond niet bekend, omdat het energiebedrijf de informatie op tijd heeft aangepast. Gewoon Energie en Energieflex moeten op last van een dwangsom hun informatie aanpassen.

Volgens de Autoriteit informeerde Gewoon Energie consumenten niet duidelijk genoeg. Het bedrijf maakte niet genoeg duidelijk dat het optreedt als wederverkoper voor energieleverancier Anode. Ook gaf het bedrijf onjuiste en onduidelijke informatie over de bedenktijd die consumenten hebben als ze een contract afsluiten. Gewoon Energie heeft de website nog niet aangepast, maar koos er wel vor de website offline te halen.

Energieflex
Energieflex was volgens de ACM niet duidelijk genoeg over de netbeheerkosten, die terugkomen op de energierekening. Bovendien gaf het bedrijf te summiere informatie over de bedenktermijn en klopte de rekenmodule ‘Aanbod op Maat’ niet. Met laatstgenoemde konden consumenten berekenen wat zij zouden betalen op basis van hun verbruik. Energieflex heeft de informatie inmiddels aangepast.

Het derde bedrijf vermeldde de netbeheerkosten niet goed, maar die heeft de informatie op tijd aangepast. Daardoor was een last onder dwangsom niet nodig.

‘Teleurstellend’
De Autoriteit Consument & Markt zegt ‘teleurgesteld’ te zijn. Eind vorig jaar sprak de toezichthouder met de sector af dat energiebedrijven hun informatie in lijn zouden brengen met de regels. Er zijn vorig jaar vier energiebedrijven op de vingers getikt, en nu weer drie: “Het is teleurstellend dat we nu toch weer moeten handhaven”, zegt Anita Vegter, bestuurslid ACM.

Het bestuurslid benadrukt dat de ACM blijft optreden tegen bedrijven die hun klanten niet goed informeren. “Duidelijke informatie is essentieel om energie te vergelijken en een keuze te kunnen maken.”